eOstroleka.pl
Ostrołęka,

Podsumowanie projektu „Akademia Małego Programisty” w Miejskiej Bibliotece Publicznej

REKLAMA
zdjecie 720
fot. MBP w Ostrołęcefot. MBP w Ostrołęce
REKLAMA

Miejska Biblioteka Publiczna im. W. Gomulickiego w Ostrołęce znalazła się wśród 30 zwycięzców XII konkursu grantowego „Na dobry początek!” ogłoszonego przez Fundację BGK.

Dotacja dotyczyła organizacji bezpłatnych warsztatów z podstaw programowania i kodowania w ostrołęckiej bibliotece. Fundusze pozyskane w ramach konkursu grantowego przeznaczono na zakup: 7 zestawów: Photon robot edukacyjny + tablet + gra edukacyjna Scottie Go!, mat dedykowanych do Photona, zestawów do kodowania oraz pokrycie kosztów szkolenia bibliotekarzy, docelowo edukatorów w projekcie.

Projekt zainicjował ofertę biblioteki w postaci warsztatów z podstaw kodowania i programowania. Zajęcia odbywały się m.in. w ramach powołanego do życia Klubu Małego Programisty, stwarzając odpowiednie warunki do alternatywnego sposobu spędzania czasu wolnego w gronie rodzinnym lub rówieśniczym. Jako cele projektu założono: stymulowanie rozwoju intelektualnego najmłodszych użytkowników, ukierunkowanie naturalnej ciekawości poznawczej dziecka wzrastającego we współczesnym cyfrowym świecie na nabywanie kompetencji w zakresie m.in. logicznego myślenia, koncentracji uwagi, kreatywności oraz kompetencji społecznych, wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci z ograniczonym dostępem do nowatorskich form edukacji poprzez zaoferowanie bezpłatnych zajęć specjalistycznych, zapobiegających zarówno wykluczeniu cyfrowemu jak i społecznemu, czy w końcu wspieranie placówek oświatowych i wychowawczych w rozwoju dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, dzięki wykorzystaniu niekonwencjonalnych pomocy dydaktycznych, tj. interaktywnych gier edukacyjnych oraz robota Photon.

Projekt adresowany był do najmłodszych użytkowników biblioteki. Dzieci rozwijających się w dobie cyfryzacji nie zawsze mających do niej dostęp albo korzystających z niej tylko i wyłącznie w celach rozrywkowych. Niejednokrotnie mających ograniczone możliwości skorzystania z ofert rynku w zakresie podstaw kodowania/programowania. Projekt w założeniach uwzględniał również uczestnictwo rodziców/opiekunów, wspierających podczas warsztatów poczynania swoich pociech w zakresie przyswajania tajników programowania.

Realizację pierwszego etapu projektu datuje się na luty 2020r., kiedy to zorganizowano „Warsztaty z podstaw kodowania/programowania z wykorzystaniem m.in. Scottie Go! oraz robota Photon”, przygotowujące ostrołęckich bibliotekarzy do prowadzenia nowatorskich zajęć dla najmłodszych użytkowników. Szkolenie prowadziła Samanta Rakoczy (Zespół Arteteki Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej w Krakowie).

Bezpłatne warsztaty z podstaw kodowania/programowania wystartowały z powodzeniem na początku marca. Zainaugurowane zostały przez grupę jednego z Partnerów Projektu – Szkołę Podstawową Nr 5 im. Z. Niedziałkowskiej w Ostrołęce. Nowatorska oferta spotkała się z ogromnym odzewem ze strony najmłodszych użytkowników biblioteki. Miejsca na poszczególne cykle zajęć rozdysponowano zaledwie w ciągu tygodnia. Niestety rozprzestrzeniająca się sytuacja zagrożenia epidemiologicznego spowodowała zaprzestanie prowadzenia zajęć i zawieszenie realizacji projektu. Warsztaty pierwotnie miały odbywać się na przełomie marca/czerwca, a ich adresatów stanowiły przedszkolno/szkolne grupy zorganizowane. Z wiadomych przyczyn projekt musiał ulec weryfikacji. Miejsce grup szkolnych zajęły grupy indywidualne Klubu Małego Programisty.

Od sierpnia ponownie uruchomiono warsztaty w nieco zmienionej wakacyjnej formule. Zajęcia odbywały się w reżimie sanitarnym, w ograniczonych ilościowo grupach, składających się z uczestników indywidualnych. W ciągu czterech tygodni sierpnia na bezpłatnych cyklach zajęć warsztatowych zarejestrowano łącznie 12 grup. Pomimo niecodziennych warunków nic nie stanęło na przeszkodzie, aby jeszcze we wrześniu z możliwości uczestniczenia w warsztatach skorzystały grupy kolejnego Partnera Projektu – Zespołu Placówek Wsparcia Dziennego w Ostrołęce.

Dzięki współpracy z kierownictwem placówki przez trzy kolejne tygodnie września wychowankowie łącznie z sześciu świetlic środowiskowych, zlokalizowanych w różnych krańcach miasta, aktywnie uczestniczyli w bezpłatnych zajęciach z podstaw programowania. Jednocześnie we wrześniu w ramach Klubu Małego Programisty odbywały się spotkania dla 3 grup warsztatowych, natomiast od października dokonano naboru do dwóch kolejnych grup, co jednocześnie pozwoliło na organizację pięciu warsztatów w tygodniu.

Podsumowując projekt odnotowano łącznie zorganizowanie 35 cykli warsztatów, obejmujących po 3 cotygodniowe zajęcia w jednym cyklu. Ogółem z warsztatów programowania na przełomie czasu trwania projektu skorzystało 720 uczestników (w tym 525 dzieci, 195 rodziców).

Założeniem innowacyjnej oferty edukacyjnej miejskiej biblioteki było zainteresowanie małych użytkowników podstawami programowania do tego stopnia, aby powrócili w progi biblioteki i kontynuowali przygodę w ramach Klubu Małego Programisty.

 

Z wielką satysfakcję możemy stwierdzić, że nasze przypuszczenia nie tylko okazały się słuszne, ale wręcz przerosły najśmielsze oczekiwania. Niewątpliwie warsztaty odbywające się w Bibliotece dla Dzieci i Młodzieży przyczyniły się także do pozyskania nowych czytelników, co szczególnie cieszy bibliotekarzy. Zdecydowanie miały pozytywny wpływ na zmianę postrzegania działalności biblioteki w oczach lokalnego środowiska. Ze względu na niesłabnące zainteresowanie projektem nie ulega wątpliwości, że podjętą inicjatywę warto kontynuować, jak tylko stanie się możliwa organizacja zajęć stacjonarnych w pomieszczeniach bibliotecznych. - poinformowała Bożena Załęska – Koordynator Projektu

 

Wasze opinie

STOP HEJT. Twoje zdanie jest ważne, ale nie może ranić innych.
Zastanów się, zanim dodasz komentarz
Brak możliwości komentowania artykułu po trzech dniach od daty publikacji.
Komentarze po 7 dniach są czyszczone.
Kalendarz imprez
listopad 2024
PnWtŚrCzPtSoNd
 28  29  30  31  1 dk2 dk3
dk4 dk5 dk6 dk7 dk8 dk9 dk10
dk11 dk12 dk13 dk14 dk15 dk16 dk17
dk18 dk19 dk20 dk21 dk22 dk23 dk24
dk25 dk26 dk27 dk28 dk29 dk30  1
×