Do groźnego zdarzenia drogowego doszło na jednym z ruchliwych skrzyżowań w Wyszkowie. Zaczęło się od wymuszenia pierwszeństwa przez kierującą hondą.
Niebezpieczny manewr wymuszenia pierwszeństwa na skrzyżowaniu to - obok jazdy z nadmierną prędkością jedna z najczęstszych przyczyn wypadków drogowych. Zdarzenie, które było następstwem sytuacji spowodowanej przez kobietę kierującą hondą wyglądało groźnie. Jej auto zderzyło się z rozpędzonym fiatem, którego kierowca nie miał najmniejszych szans na uniknięcie zderzenia.
Sytuacja miała miejsce w Wyszkowie na skrzyżowaniu ulic ul. Nadgórze z ul. Kowalskiego. Szczęśliwie w wyniku zdarzenia nikt poważnie nie został ranny, a kierowcy byli trzeźwi.
Zdarzenie to pokazuje jednak, jak niebezpieczne są takie ryzykowne manewry.
Nieustąpienia pierwszeństwa podczas włączania się do ruchu
Włączanie się do ruchu następuje przy rozpoczynaniu jazdy po postoju lub zatrzymaniu się niewynikającym z warunków lub przepisów ruchu drogowego oraz przy wjeżdżaniu:
- na drogę z nieruchomości, z obiektu przydrożnego lub dojazdu do takiego
- obiektu, z drogi niebędącej drogą publiczną oraz ze strefy zamieszkania;
- na drogę z pola lub na drogę twardą z drogi gruntowej;
- na jezdnię z pobocza, z chodnika lub z pasa ruchu dla pojazdów powolnych;
- na jezdnię lub pobocze z drogi dla rowerów, z wyjątkiem wjazdu na przejazd dla
rowerzystów lub pas ruchu dla rowerów;
- pojazdem szynowym – na drogę z zajezdni lub na jezdnię z pętli.
W każdym z tych przypadków należy zachować szczególną ostrożność, tzn. wzmóc obserwację (także w lusterkach), ocenić odległość od zbliżających się pojazdów i wybrać dogodny moment na rozpoczęcie jazdy.
Nieustąpienie pierwszeństwa podczas zmiany pasa ruchu
Często, żeby wykonać skręt w lewo czy zawracanie, należy najpierw zmienić pas ruchu. Zdarzają się przypadki, że podczas tego manewru dochodzi do próby zajechania drogi innemu pojazdowi. Dlaczego tak się dzieje? Kierowcy nie mają nawyku spojrzenia w lusterko przed ruszeniem kierownicą i zmianą pasa lub też niewłaściwie oceniają odległość od innego pojazdu i prędkość z jaką on się porusza.
Nieustąpienie pierwszeństwa na skrzyżowaniu
Największy problem z nieustąpieniem pierwszeństwa przejazdu występuje na skrzyżowaniach. Kierowcy często na skutek paraliżującego stresu, nie dostrzegają nieoznakowanych skrzyżowań równorzędnych, źle ustalają kolejność przejazdu na skrzyżowaniach, czy też nie potrafią dostosować swojego zachowania do dynamicznie zmieniającej się sytuacji na drodze. Pamiętajmy, że kierujący pojazdem, zbliżając się do skrzyżowania, jest obowiązany:
- zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa pojazdowi nadjeżdżającemu z prawej strony, a jeżeli skręca w lewo – także jadącemu z kierunku przeciwnego na wprost lub skręcającemu w prawo. Wymienionego przepisu nie stosuje się do pojazdu szynowego, który ma pierwszeństwo w stosunku do innych pojazdów, bez względu na to, z której strony nadjeżdża. Kierującemu pojazdem zabrania się wjeżdżania na skrzyżowanie, jeżeli na skrzyżowaniu lub za nim nie ma miejsca do kontynuowania jazdy.
Często, żeby wykonać skręt w lewo czy zawracanie, należy najpierw zmienić pas ruchu. Zdarzają się przypadki, że podczas tego manewru dochodzi do próby zajechania drogi innemu pojazdowi. Dlaczego tak się dzieje? Kierowcy nie mają nawyku spojrzenia w lusterko przed ruszeniem kierownicą i zmianą pasa lub też niewłaściwie oceniają odległość od innego pojazdu i prędkość z jaką on się porusza.