Ponad 400 uczniów z Zespołu Szkół Zawodowych nr 4 w Ostrołęce wzięło udział w drugiej już edycji projektu Fabryka Szans. Dziś w siedzibie szkoły odbyło się oficjalne podsumowanie projektu oraz rozdanie dyplomów uczestnikom.
Projekt Fabryka Szans II rozpoczął się 1 stycznia 2012 roku. Jego głównym celem była poprawa jakości i atrakcyjności zajęć edukacyjnych prowadzonych w ZSZ nr 4 w Ostrołęce, a także poprawa infrastruktury dydaktycznej oraz wzbogacenie programu nauczania o dodatkowe zajęcia pozalekcyjne. Jest to już druga edycja cieszącego się duża popularnością projektu Fabryka Szans. Projekt ten był współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego i trwał do 31 grudnia 2013 roku. Wszystkie zajęcia organizowane w ramach Fabryki Szans II były całkowicie bezpłatne.
W porównaniu do pierwszej edycji Fabryki szans (2011-2012), oferta wsparcia skierowana do uczniów w ramach Fabryki Szans II została znaczącą poszerzona. Oprócz dodatkowych zajęć z matematyki oraz języka angielskiego młodzież mogła skorzystać z różnego rodzaju warsztatów i szkoleń, jak również z atrakcyjnej oferty praktyk zawodowych organizowanych w Warszawie. Projekt obejmował także zakup i wyposażenie szkoły w niezbędny sprzęt i pomoce dydaktyczne, takie jak: notebooki, rzutniki multimedialne, tablice multimedialne, potrzebne oprogramowanie komputerowe, meble czy podręczniki do zajęć. Przez cały okres trwania projektu przygotowanych było ponad 700 miejsc na różnego rodzaju kursach, warsztatach, szkoleniach czy praktykach. W projekcie wzięło udział ponad 400 uczniów. Wartość projektu przekroczyła 1 600 000 zł, z czego 1 421 000 zł było współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Liderem projektu była firma KLS Partners, natomiast Partnerem przedsięwzięcia było Miasto Ostrołęka. Wkładem własnym Miasta była przede wszystkim praca wolontariuszy pomagających przy obsłudze technicznej projektu oraz udostępnienie sal dydaktycznych, komputerowych oraz gastronomicznej na zajęcia realizowane w ramach projektu Fabryka Szans II. Wkład własny niepieniężny Miasta wyniósł prawie 200 000 zł, a wkład pieniężny osiągnął wysokość 18 000 zł.
W projekcie prowadzone były zajęcia rozwijające kluczowe kompetencje: matematyczne i językowe. Dla uczniów klas maturalnych przygotowano specjalne intensywne zajęcia w ramach kursu „Jutro matura”. Bezpośrednio do egzaminu dojrzałości z matematyki i języka angielskiego przygotowywało się łącznie w 8 grupach 112 maturzystów. Uczniowie mieli do wyboru po 2 grupy z każdego przedmiotu: 30 oraz 60 – godzinną.
Dla klas I – III prowadzone były zajęcia podnoszące kompetencje kluczowe pod hasłem „Z matematyką/angielskim Ci do twarzy”. Kurs ten przeznaczony był dla osób o różnym poziomie zaawansowania, nie tylko dla uczniów z najsłabszymi wynikami. Na zajęcia z matematyki i języka angielskiego uczęszczało 252 uczniów w 18 grupach zajęciowych. Jeden cykl w ramach tego kursu obejmował 60 godzin zajęć podzielonych na dwa semestry: wiosenny i jesienny.
W ramach projektu zostały także zakupione podręczniki, które zostały wręczone uczestnikom każdego z kursów. Łącznie przeprowadzono w ramach projektu 1590 godz. zajęć.
W trakcie trwania projektu zostało przeprowadzonych 5 cykli warsztatów – po jednym cyklu na semestr. Każdy z nich obejmował 30 godzin zajęć praktycznych i teoretycznych. Każde warsztaty były wyprawą do innej kultury kulinarnej: włoskiej, hiszpańskiej, azjatyckiej, polskiej oraz fusion. Na potrzeby warsztatów został zakupiony niezbędny sprzęt gastronomiczny, zaś na wszystkich zajęciach uczestnicy otrzymywali zestaw produktów spożywczych najwyższej jakości, które wykorzystywali do przyrządzania potraw. Łącznie z warsztatów skorzystało 50 uczniów.
W ramach projektu przewidziane były 4 cykle praktyk, trwające po 4 tygodnie każdy. Łącznie w praktykach wzięło udział 75 osób. Uczniowie mieli okazję pracować w renomowanych warszawskich przedsiębiorstwach, tj. Leroy Merlin, Real, Almatur, Neckermann, Wezyr, biura podróży First Class, Student Travel, Inter Sport, Polskapresse, Why Not Travel, Polish Travel Quo Vadis.
Wyjazd na praktyki był całkowicie bezpłatny, a koszty transportu praktykantów, wyżywienia i noclegów podczas ich 4-tygodniowego pobytu w Warszawie były pokrywane z funduszy projektu Fabryka Szans II.
Prowadzone były także zajęcia praktyczne w ramach Szkolnego Biura Informacji Turystycznej. Zadaniem grupy uczniów, którzy uczestniczyli w tych zajęciach było stworzenie internetowego portalu Szkolnego Biura Informacji Turystycznej oraz redagowanie go pod okiem opiekuna. W efekcie powstał ciekawy portal zawierający cenne informacje i będący polem ćwiczeń praktycznych dla przyszłych organizatorów turystyki.
W ramach projektu Fabryka Szans II uczniowie ZSZ nr 4 w Ostrołęce mogli również wziąć udział w wielu ciekawych szkoleniach i warsztatach prowadzonych przez ekspertów w swoich dziedzinach. Uczniowie uczęszczali m. in. na szkolenie z przedsiębiorczości, warsztaty obsługi klienta, warsztaty rynku pracy, kursie na pilotów wycieczek oraz z obsługi kas fiskalnych. Łącznie przez 2 lata trwania projektu w szkoleniach i warsztatach uczestniczyło 230 uczniów.
Projekt Fabryka Szans II przewidywał również działania związane z doposażeniem szkoły w niezbędny sprzęt oraz pomoce dydaktyczne, takie jak:
podręczniki z matematyki i języka angielskiego,
projektory z ekranami,
komputery z systemem operacyjnym,
laptopy
tablice multimedialne,
telewizor, aparat fotograficzny, kamerę, radiomagnetofon, zestawy głośników i inny drobny sprzęt,
oraz niezbędne oprogramowanie komputerowe.
W ramach projektu została również wyposażona w komputery, meble i oprogramowanie sala do prowadzenia zajęć praktycznych w klasie technik obsługi turystycznej.
Łączna wartość sprzętu i pomocy przekraczała kwotę 150 000 zł.
Fabryka Szans II podsumowana [WIDEO, ZDJĘCIA]
Zobacz również
Fabryka szans II - Podsumowanie projektu
Fabryka Szans I - podsumowanie
Podsumowano pierwszą edycję programu edukacyjnego „Fabryka szans” [VIDEO, ZDJĘCIA]
ZSZ nr 4: Druga edycja programu "Fabryka Szans"
Fabryka Szans w ostrołęckim ZSZ nr 4
Jak zwiększyć swoje szanse na rynku pracy?
Koniec z wykorzystywaniem stażystów. Komisja Europejska chce podnieść jakość staży i praktyk
Detektor Geigera dla ZSZ nr 1. Uczniowie zmierzą promieniowanie
ZSZ nr 1: O stażach i praktykach zawodowych [ZDJĘCIA]
„Karnawał w Wenecji” - III Szkolny Konkurs Makijażu
Kalendarz imprez
Pn | Wt | Śr | Cz | Pt | So | Nd |
28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 | 3 |
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 1 |