Wraz ze zmianą strony internetowej Urzędu Miasta, w życie weszło kilka udogodnień dla dla petentów. Zobacz jakie.
Z dyrektorem Wydziału Informatyki Urzędu Miasta Jackiem Olkowskim rozmawia Maria Rochowicz.
- Od stycznia działa nowa strona internetowa Urzędu. Zawiera ona szereg nowych informacji takich jak kalendarz imprez, jest dostępna na mobilne urządzenia typu smartfon, dostosowana dla potrzeb osób niepełnosprawnych (niedowidzących i niedosłyszących). A czy Mieszkańcy będą mogli także załatwić swoje sprawy drogą elektroniczną? Jakie nowe funkcjonalności się na niej pojawiły ?
- Wdrożyliśmy kilka nowych, ciekawych aplikacji. Najnowszą z nich jest aplikacja informacyjno-płatnicza PLIP. Umożliwia ona elektroniczne dokonywanie opłat, które dotąd mieszkańcy musieli realizować przelewem lub osobiście w kasie Urzędu. Możemy tam dokonać opłat za następujące zobowiązania wobec Urzędu:opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, podatki i opłaty, dodatkowe opłaty za parkowanie w SPP, mandaty, opłaty geodezyjne, wieczyste użytkowanie, czynsz dzierżawny, wykup gruntu, lokalu, opłaty adiacenckie, decyzje za wycinkę drzew, operat szacunkowy, opłaty za zajęcie pasa drogowego. Link do tej aplikacji znajduje się na stronie Biuletynu Informacji Publicznej. Warunkiem używania jej jest posiadanie profilu zaufanego. Po zalogowaniu widzimy raport wszystkich naszych zobowiązań wobec Urzędu, które z tego miejsca możemy opłacić. Po wybraniu opcji płatności zostaniemy przekierowani do portalu Przelewy 24. Tu wybieramy swój bank. Formularz przelewu jest wypełniany automatycznie, dokonujemy tylko przelewu.
- Czy z tej aplikacji może korzystać każdy Mieszkaniec?
- Może z niej korzystać każdy kto posiada profil zaufany. Jest to rodzaj bezpłatnego podpisu elektronicznego, który identyfikuje naszą tożsamość. Używamy go do autoryzacji naszych elektronicznych dokumentów i operacji. Utworzenie go jest stosunkowo proste, podobne do zakładania skrzynki mailowej. Zakłada się go na platformie ePUAP. Posiadanie profilu zaufanego jest bardzo praktyczne. Umożliwia załatwienie wielu spraw w różnych instytucjach w całej Polsce, poza tym np. sprawę w Ostrołęce można załatwić przebywając w innym mieście czy za granicą. Jedynym i jednorazowym wymogiem jest potwierdzenie go w Urzędzie. Profil zaufany oszczędza nam czas, jest przydatny każdemu, a szczególnie osobom prowadzącym działalność gospodarczą.
- Wnioski czy prośby to Urzędu często trzeba kierować na określonych formularzach, które najpierw trzeba osobiście pobrać, a następnie osobiście złożyć w urzędzie. Czy tu się coś zmieniło?
- Tak, teraz jest możliwe załatwienie wielu spraw bez przysłowiowego wychodzenia z domu. Wdrożyliśmy tzw. elektroniczne formularze, które funkcjonują na platformie ePUAP. Linki do nich znajdują się i na stronie internetowej i bezpośrednio na BIPie. W zakładce pod nazwą e-Urząd znajduje się do pobrania 25 różnych formularzy elektronicznych z zakresów spraw najistotniejszych dla Mieszkańców. Taki formularz można pobrać, wypełnić i jeżeli posiadamy profil zaufany, to także odesłać prosto do urzędu bez wychodzenia z domu. Takie pismo system wyśle do Kancelarii, a pracownicy Kancelarii przekierują go do odpowiedniego wydziału. Do takiego załatwiania spraw potrzebny jest jednak profil zaufany. Warto go więc sobie stworzyć, szczególnie że jest bezpłatny (wcześniej podpis elektroniczny był płatny).
- Na nowej stronie internetowej w Biuletynie Informacji Publicznej działa także aplikacja Geoportal. Na czym ona polega i do czego służy?
-Jest to aplikacja, która jest mapą cyfrową naszego miasta. Zawiera ona informacje przestrzenne zwizualizowane za pomocą warstw, między którymi możemy się przełączać. Znajdują się tam plany zagospodarowania przestrzennego miasta, poszczególne działki, ich lokalizacja, powierzchnia. Aplikacja działa w dwóch trybach – w trybie publicznym, ogólnodostępnym oraz w trybie chronionym, na którym na bieżąco pracują urzędnicy dzięki czemu mamy pewność, że jest ona aktualna. Tryb chroniony zawiera także informacje dotyczące właścicieli. To bardzo funkcjonalna i ciekawa aplikacja.
- Niewielką, ale bardzo praktyczną aplikacją jest także rezerwacja obiektów sportowych. Co dzięki niej możemy zrobić?
- Możemy dokonać rezerwacji jednego z 16 obiektów sportowych. Aplikacja znajduje się w zakładce Sport/Orliki. Zawiera ona zdjęcia i lokalizację obiektów, regulamin rezerwacji oraz godzinowy rozkład dnia. Już 6 dowolnych osób może dokonać rezerwacji obiektu.
- Dziękuję za rozmowę.