Już 14 października wystartuje kolejny nabór wniosków o dotacje płynnościowe z Unii Europejskiej dla mazowieckich przedsiębiorców. Z uwagi na trudności w prowadzeniu działalności spowodowane epidemią COVID-19 zarząd województwa zdecydował o uruchomieniu drugiego już naboru dla mikro i małych firm.
Tym razem o wsparcie będą mogli ubiegać się przedstawiciele branż: transportowej, gastronomicznej, reklamowej, fotograficznej, artystycznej, sportowej, rozrywkowej, a także drukarskiej. Przedsiębiorcy będą mogli wnioskować o pomoc w wysokości od 23,5 tys. w przypadku jednoosobowych firm do nawet 164,7 tys. zł w przypadku małych przedsiębiorstw. Pula dostępnych środków wynosi 44,7 mln zł z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2014-2020. Na złożenie wniosków przedsiębiorcy mają czas do 21 października.
Mija już siedem miesięcy od momentu, gdy epidemia COVID-19 wstrzymała światowe gospodarki. W przypadku niektórych branż cały czas występują duże trudności w powrocie do funkcjonowania, a kolejne miesiące nie zapowiadają poprawy. Marszałek Adam Struzik podkreśla, podjęcie decyzji o uruchomieniu kolejnych środków na wsparcie mikro i małych firm działających w regionie jest naturalną reakcją na obecną sytuację gospodarczą. – Przedsiębiorcy potrzebują realnego wsparcia – dofinansowań oraz pożyczek i kredytów na preferencyjnych warunkach. Jeśli teraz takiej pomocy nie otrzymają, nie utrzymają się na rynku. Po raz kolejny więc sięgamy po unijne środki, aby im pomóc – komentuje marszałek.
Jak dodaje wicemarszałek Wiesław Raboszuk, w pierwszym naborze do dofinansowania skierowane zostały wszystkie wnioski, które spełniały kryteria. – Pomogliśmy firmom zajmującym się działalnością turystyczną, hotelarską, gastronomiczną, wystawienniczo-targową i artystyczną. W puli było blisko 67 mln zł. Teraz chcemy to grono powiększyć o kolejne branże.
Kolejne firmy z szansą na dotacje na utrzymanie działalności
To kolejne unijne wsparcie dla przedsiębiorców. Radny województwa Krzysztof Strzałkowski zaznacza, że trafi ono do tych, których najsilniej dotknął kryzys związany z COVID-19. – To przykład tego, jak samorząd województwa mazowieckiego szybko i sprawnie stara się pomagać przedsiębiorcom w dobie koronawirusa. Widać tutaj przepaść między działaniami administracji rządowej, które są niewystarczające a działaniami samorządów województw. Tym bardziej w dyskusji o ewentualnym podziale administracyjnym Mazowsza pozostaje pytanie, co się stanie z mazowieckimi przedsiębiorcami, kiedy to wsparcie, które dzisiaj chcemy zaproponować przedsiębiorcom, z uwagi na podział regionu, będzie musiało być zatrzymane – dodaje.
O dotacje płynnościowe już od 14 października będą mogły ubiegać się firmy prowadzące jako przeważającą działalność: transportową (PKD: 49.39.Z; 52.29.C), gastronomiczną (PKD: 56.21.Z; 56.29.Z; 56.10.B), działalność agencji reklamowych (PKD: 73.11.Z), fotograficzną (PKD: 74.20.Z), artystyczną i literacką (PKD: 90.03.Z), sportową (PKD: 93.11.Z; 93.12.Z; 93.13.Z; 93.19.Z), rozrywkową (PKD: 93.21.Z; 93.29.Z w tym: 93.29.A i 93.29.B) oraz drukarską (PKD: 18.12.Z). Co ważne, przeważająca działalność w jednym z tych obszarów musi być prowadzona przynajmniej od 31 grudnia 2019 roku.
Wsparcie skierowane zostanie tylko do firm, które w wyniku epidemii odnotowały spadek przychodów netto ze sprzedaży o co najmniej 50 procent. Pod uwagę będzie brana suma przychodów netto z czerwca, lipca i sierpnia 2020 roku w porównaniu do tego samego okresu w 2019 roku.
– Dotacje płynnościowe nie są typowym wsparciem z Unii Europejskiej, podobnie jak nietypowa jest sytuacja, z którą obecnie mierzy się cały świat. Dlatego nabory wniosków dla przedsiębiorców odbywają się w trybie nadzwyczajnym, w miarę dostępnych środków w programie regionalnym. Za pierwszym razem możliwość skorzystania z dotacji na utrzymanie działalności otrzymało ponad 1200 mazowieckich firm. Rozpoczynający się właśnie nabór pozwoli na skorzystanie z pomocy finansowej kolejnym przedsiębiorcom – mówi Mariusz Frankowski dyrektor Mazowieckiej Jednostki Wdrażania Programów Unijnych.
W przypadku, gdy wartość wszystkich pozytywnie ocenionych wniosków nie przekroczy puli dostępnych środków, dotacje uzyskają wszyscy przedsiębiorcy spełniający wymogi konkursu. W przypadku przekroczenia alokacji największe szanse na dofinansowanie będą miały firmy, które odnotowały najwyższy spadek przychodów. Dodatkowo, pod uwagę wzięte zostaną kryteria jak np. czas prowadzenia działalności gospodarczej oraz zatrudnianie więcej niż jednego pracownika. Kryteria te będą jednak zdecydowanie mniej punktowane niż spadek przychodów, aby dać pierwszeństwo firmom znajdującym się w najtrudniejszej sytuacji.
3-miesięczne wsparcie na zaspokojenie pilnych potrzeb
Dofinansowanie obejmie zaspokojenie bieżących, pilnych potrzeb przedsiębiorstwa przez maksymalnie 3 miesiące. Firmy będą mogły przeznaczyć dotacje na m.in.: wynagrodzenia pracowników, pokrycie zobowiązań publiczno-prywatnych, pokrycie zobowiązań handlowych, zaległych faktur, kosztów użytkowania infrastruktury czy zakupu towarów.
Wysokość wsparcia uzależniona będzie od liczby zatrudnionych pracowników na podstawie umowy o pracę. Osoba samozatrudniona może liczyć na maksymalnie ok. 23,5 tys. zł na okres 3 miesięcy. W przypadku małych firm wsparcie może osiągnąć nawet ok. 164,7 tys. zł (w sytuacji zatrudniania 49 pracowników). Wsparcie zostanie przekazane w dwóch transzach - 60 proc. w formie zaliczki po podpisaniu umowy o dofinansowanie oraz 40 proc. jako refundacja po utrzymaniu działalności i zatrudnienia przez 3 miesiące.
Jak złożyć wniosek o dofinansowanie?
Nabór wniosków o bezzwrotne dotacje płynnościowe rozpocznie się 14 października i potrwa do 21 października. Każdy z przedsiębiorców będzie mógł złożyć tylko jeden wniosek o dofinansowanie. Wnioski przyjmowane będą wyłącznie w formie elektronicznej w systemie MEWA 2.0. Wniosek będzie należało wypełnić zgodnie z dołączoną do dokumentacji konkursowej instrukcją. Co ważne, do konkursu zakwalifikowane zostaną wyłącznie poprawnie podpisane i wysłane wnioski.
Kolejność złożenia wniosku nie będzie miała wpływu na możliwość uzyskania dofinansowania. Prosimy jednak w miarę możliwości nie pozostawiać tego do ostatniej chwili, ponieważ w zależności od szybkości komputera lub łącza internetowego czas potrzebny na podpisanie i wysłanie wniosku może się wydłużyć. Wniosek będzie można podpisać za pomocą podpisu elektronicznego lub podpisu ePUAP a system umożliwi wcześniejsze jego sprawdzenie.