W dniach 19-21 września odbył się cykl szkoleń dla ok. 1300 nauczycieli ostrołęckich przedszkoli, szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Szkolenia pt. „Neurobiologia konfliktu pokoleń. Dlaczego nasze mózgi nie lubią chodzić do szkoły?” prowadził dr Marek Kaczmarzyk.
Tematyka szkolenia zaproponowana przez profesora dotyczyła zagadnień związanych ze specyfiką pracy z uczniem w okresie przechodzenia z dzieciństwa w wiek młodzieńczy i w dorosłość.
Ciekawość i skłonność do poszukiwań jest gatunkowo specyficzną cechą człowieka. Nasza aktywność poznawcza łączy się jednak w nieunikniony sposób z ryzykiem, dlatego nasze mózgi wciąż poszukują równowagi pomiędzy poszukiwaniem a ostrożnością. Szkoła jest miejscem gwałtownych starć pomiędzy działaniem układu nagrody (motywacja) oraz systemem prowadzącym do unikania i ucieczki (układ kary).
W czasie szkolenia wyjaśniono, czym jest stres i w jakim stopniu związane z nim aktywności mózgu wyjaśniają zachowania uczniów takie jak agresja czy samookaleczenia. Z neurobiologicznej perspektywy przyjrzano się także konfliktowi pokoleń, przede wszystkim niebezpiecznemu okresowi adolescencji, który sam w sobie może być źródłem depresji, frustracji, a nawet poważnych chorób psychicznych.
Rozmawiano o szkole jako miejscu, w którym zrozumienie nieuniknionych zjawisk może wspierać wychowawców i rodziców zapewniając gotowość do akceptacji tego, czego nie da się zmienić i skupienie uwagi na tym, co leży w zakresie ich odpowiedzialności.
Dr Marek Kaczmarzyk to profesor Uniwersytetu Śląskiego. Z wykształcenia biolog, neurodydaktyk i memetyk. Autor podręczników i programów szkolnych. Od roku 2000 do października 2019 roku kierownik Pracowni Dydaktyki Biologii (Wydział Biologii i Ochrony Środowiska, Uniwersytet Śląski). Od 2012 do 2018 roku prowadził Uniwersyteckie Towarzystwo Naukowe – Wszechnicę Śląską, działającą w ramach Centrum Kształcenia Ustawicznego UŚ.
Dlaczego nasze mózgi nie lubią chodzić do szkoły?
Wasze opinie
Zastanów się, zanim dodasz komentarz
Kalendarz imprez
Pn | Wt | Śr | Cz | Pt | So | Nd |
28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 | 3 |
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 1 |