W Ostrołęckim Centrum Kultury odbyła się debata dotycząca "Demokracji w szkołach ponadpodstawowych". Debatę zorganizował Uniwersytet Warszawski w ramach projektu "Demokracja jest OK! Celem projektu jest wsparcie społeczności ostrołęckich szkół ponadpodstawowych (uczniów, nauczycieli, dyrektorów, władz oświatowych) we wzmacnianiu demokratycznej kultury szkoły poprzez diagnozę oraz różnorodne działania aktywizujące i warsztatowe.
Dzisiejsza debata ma państwa zapoznać z wynikiem naszej dotychczasowej pracy, diagnozy dotyczącej oświaty, szkół, szczególnie w kontekście demokratycznej kultury ostrołęckich szkół ponadpodstawowych.
- mówiła koordynator projektu dr hab. Anna Zielińska, profesor UW.
Podstawowe założenia projektu:
- wspólne identyfikowanie najważniejszych wyzwań rozwojowych szkół;
- włączenie nauczycieli, rodziców, uczniów, przedstawicieli społeczności lokalnej w rozwiązywanie problemów i rozwój demokracji wewnątrzszkolnej;
- rozwijanie kompetencji demokratycznych uczniów takich jak analityczne i krytyczne myślenie, umiejętność rozwiązywania konfliktów i współpracy, umiejętności komunikacyjne.
To co dzisiaj prezentujemy ma charakter ogólnomiejski, jest zebraniem tego o czym się dowiedzieliśmy we wszystkich szkołach. Dla każdej ze szkół przygotowany jest tez indywidualny raport, skupiony na konkretniej szkole, który będzie wysłany w tym tygodniu do dyrektorów i dyrektorek. Następnie będziemy rozmawiać o tym co można zrobić w konkretnych szkołach, co można rozwinąć, co jest dobrą praktyką.
- dodała dr Marta Pietrusińska.
Co już zrobiono?
Na podstawie analizy materiałów źródłowych takich, jak: uchwały samorządu, strony internetowe miasta, artykuły w lokalnych gazetach, media społecznościowe, strony stowarzyszeń i innych organizacji zaprojektowano spotkania i debaty. Zostały one przeprowadzone zarówno w grupie dorosłych mieszkańców Ostrołęki, jak i wśród młodzieży. W grupie osób dorosłych w debacie wzięli udział przedstawiciele zarządów Rad Osiedlowych na terenie których znajdują się szkoły, redaktorzy lokalnych gazet, przedstawiciele stowarzyszeń i fundacji działających na rzecz rozwoju społeczności lokalnej i przedstawiciele instytucji kultury. W drugiej debacie uczestniczyli członkowie Młodzieżowej Rady Miasta, organizacji harcerskich i innych organizacji młodzieżowych oraz młodzieży „niezrzeszonej”. Przeprowadzenie tych debat pozwoliło wspólnie ze społecznością Ostrołęki określić najważniejsze wyzwania związane z obywatelską partycypacją młodzieży i rozwijaniem demokratycznej kultury szkoły.
Na podstawie analizy szkolnych materiałów źródłowych: statutów szkół ponadpodstawowych, dokumentów szkolnych, między innymi: programów rozwoju szkoły, programów wychowawczych, stron internetowych szkół przygotowano i częściowo przeprowadzono spotkania tematyczne i debaty z wychowawcami klas wszystkich siedmiu ostrołęckich szkół ponadpodstawowych oraz przygotowano spotkania z opiekunami samorządów szkolnych i nauczycielami języka polskiego, historii i WOS pracującymi w szkołach ponadpodstawowych.
Analiza materiałów źródłowych: miejskich i szkolnych oraz przeprowadzonych debat i spotkań z przedstawicielami organizacji społecznych i instytucji działających w Ostrołęce, nauczycielami szkół ponadpodstawowych i aktywną młodzieżą pozwoliła przygotować koncepcję warsztatów diagnostycznych dla uczniów ostrołęckich szkół.
Co dalej?
W trakcie realizacji jest diagnoza demokracji szkolnej w siedmiu szkołach ponadpodstawowych. Prowadzone są spotkania i debaty z nauczycielami. Od 15 maja będą prowadzone warsztaty diagnostyczne dla wybranych grup uczniów z każdej ze szkół. W czerwcu zostanie przeprowadzona wśród wszystkich uczniów szkół średnich ankieta internetowa, której celem będzie m. in. poznanie opinii związanych z rozwojem demokracji wewnątrzszkolnej.
Debata odbyła się 21 października 2021 r. w Ostrołęcki Centrum Kultury.