Licealiści z ośmiu miast spotkali się w Ostrołęce, by w formule debaty oksfordzkiej rozstrzygnąć, czy właściwym wyborem dla polskiego żołnierza po zakończeniu II wojny światowej była walka zbrojna z komunistami czy zaakceptowanie nowego ustroju. Formuła spotkania była niezwykle ciekawa.
W ramach projektu „Historia w trasie. Oksfordzkie Podlasie i Mazowsze” uczniowie z Olsztyna, Gdańska, Ostrowi Mazowieckiej, Ostrzeszowa, Szczecina, Lubartowa, Piły czy Katowic odwiedzają instytucje kultury w 5 miastach i debatują na tematy związane z historią danego regionu.
W Ostrołęce debata dotyczyła żołnierzy wyklętych i ich działań po zakończeniu II wojny światowej. Debata była otwarta dla publiczności, z czego skorzystali nauczyciele i uczniowie z lokalnych szkół, poznając tajniki tej formy dyskusji w edukacji historycznej. Warto podkreślić, że również w naszym regionie szkoły chętnie korzystają z debat oksfordzkich, przykładowo - w II LO odbywa się stojący na wysokim poziomie szkolny turniej.
Jak wygląda debata oksfordzka?
Debata oksfordzka jest ustrukturalizowaną formą dyskusji, w której biorą udział dwie czteroosobowe drużyny. Zadaniem jednej z nich jest obrona postawionej tezy, natomiast drugiej – zaprzeczenie tej tezie. O stronie, po której znajdzie się drużyna, decyduje losowanie 15 minut przed rozpoczęciem debaty.