Przekroczenie w 2015 roku norm dla pyłów zawieszonych PM10 i PM2,5 oraz benzo(a)pirenu to główny wniosek płynący z "Rocznej oceny jakości powietrza w województwie mazowieckim" przygotowanej przez Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Warszawie.
Dodatkowo w aglomeracji warszawskiej stwierdzono przekroczenie norm dla dwutlenku azotu.
Ocena została wykonana dla stref: aglomeracja warszawska, miasto Radom, miasto Płock, strefa mazowiecka. Oparto ją o wyniki pomiarów i modelowania matematycznego. We wszystkich czterech strefach doszło do przekroczenia norm dla pyłów zawieszonych PM10 i PM2,5 oraz benzo(a)pirenu. Przy czym odnotowanie przekroczenia nie oznacza, że doszło do niego na całej powierzchni danej strefy. Przeczytaj raport: "Roczna Ocena Jakości Powietrza w województwie mazowieckim. Raport za rok 2015".
Strefy posiadają Programy Ochrony Powietrza (POP), które opracował Zarząd Województwa Mazowieckiego i uchwalił Sejmik Województwa Mazowieckiego. Programy te zawierają zadania dla poszczególnych samorządów oraz innych podmiotów, aby przeciwdziałać przekroczeniom norm jakości powietrza. W związku z tym, że do przekroczeń dochodzi od wielu lat, w tym roku planowane jest zaktualizowanie POP.
Ogłoszenie Alertu poziom II za 2015 rok
Wojewódzkie Centrum Zarządzania Kryzysowego wydało ostrzeżenie w związku z przekroczeniem dopuszczalnych i docelowych poziomów niektórych substancji szkodliwych w powietrzu w 2015 roku. Ogłoszony Alert poziom II nie oznacza, że w danym momencie lub najbliższym czasie należy się spodziewać wysokiego stężenia zanieczyszczeń. Jest to sygnał dla samorządów i innych podmiotów, że konieczne jest wdrażanie działań określonych w POP i eliminacja przyczyn przekroczeń norm jakości powietrza.
Główne przyczyny przekroczenia norm to m.in. ogrzewanie domów i mieszkań (węgiel, drewno) oraz spalanie w domowych piecach odpadów, a także komunikacja samochodowa. Alert ma uświadomić, że w ciągu całego roku mogą wystąpić dni, w których należy ograniczyć wychodzenie na zewnątrz. Dotyczy to szczególnie dzieci, osób starszych, z chorobami układu oddechowego czy uprawiających sport na zewnątrz.
Jak samorządy mogą dbać o czystość powietrza
Samorządy dysponują narzędziami służącymi do przeciwdziałania zbyt wysokim stężeniom substancji szkodliwych. Są to na przykład: rozwój i modernizacja systemu transportu publicznego czy czyszczenie ulic na mokro w okresie wiosenno – letnim. Mieszkańcy mogą wesprzeć te działania, wybierając komunikację miejską, lepsze jakościowo paliwo do ogrzewania domów czy ograniczając użycie spalinowego sprzętu ogrodowego.
Obowiązują następujące poziomy alertów:
Alert poziom I – ryzyko przekroczenia poziomu dopuszczalnego lub docelowego substancji w powietrzu,
Alert poziom II – przekroczenie poziomu dopuszczalnego lub docelowego substancji w powietrzu,
Alert poziom III – ryzyko przekroczenia poziomu alarmowego substancji w powietrzu,
Alert poziom IV – przekroczenie poziomu alarmowego substancji w powietrzu (po przekroczeniu poziomu alarmowego, w wyniku krótkotrwałego narażenia mogą wystąpić od razu negatywne skutki zdrowotne).
Bieżące informacje dotyczące jakości powietrza są publikowane na stronie Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska w Warszawie, który zajmuje się pomiarem poziomów zanieczyszczeń występujących w powietrzu. Wyniki pomiarów ze stacji automatycznych można śledzić na stronie http://sojp.wios.warszawa.pl
Czym oddychamy: jakość powietrza na Mazowszu 2015
Zobacz również
Kalendarz imprez
Pn | Wt | Śr | Cz | Pt | So | Nd |
28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 | 3 |
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 1 |