Krzysztof Bosak i Michał Wawer (Konfederacja) interweniowali w sprawie szprychy CPK nr 3 (Ostrołęka-Giżycko). Pełnomocnik rządowy ds. CPK odniósł się do ich pytań i zapewnił, że sprawa nie jest jeszcze przesądzona.
Trzecia szprycha kolejowa do Centralnego Portu Komunikacyjnego miała połączyć miasta Giżycko, Pisz i biec przez Łomżę do Ostrołęki, a dalej do Warszawy i CPK. Niedawno ta inwestycja stanęła pod znakiem zapytania, gdyż plany rządowe skłaniają się ku koncepcji "Y", czyli linia kolei dużych prędkości, łącząca Warszawę z Łodzią, a następnie w okolicy Sieradza rozgałęziająca się w kierunku Poznania i Wrocławia. W dodatku Ostrołęki nie ma na mapie pospiesznych czy ekspresowych linii w Horyzontalnym Rozkładzie Jazdy. Nic dziwnego, że ta sytuacja wzbudziła zaniepokojenie i ogromne poruszenie, także wśród innych samorządów, z Warmii i Mazur oraz Podlasia.
"Panie premierze, tu jest Polska". Poseł Grabowski: Nie godzimy się na wykluczenie komunikacyjne [WIDEO]
Poseł Marcin Grabowski zorganizował konferencję prasową dotyczącą rządowych planów rezygnacji ze szprychy kolejowej w ramach CPK biegnącej przez Ostrołękę. "Nie godzimy się na to" - wybrzmiało na…
O szprychę CPK numer 3 Ostrołęka-Pisz-Giżycko postanowili upomnieć się również posłowie Konfederacji - Krzysztof Bosak i Michał Wawer. I to oni jako pierwsi otrzymali odpowiedź od wiceministra odpowiedzialnego za CPK. Czyli - co dalej z planowaną linią kolejową?
Wiceminister: Projekt nie został wykluczony z przygotowań
- Dla odcinka linii kolejowej Ostrołęka – Pisz – Giżycko prowadzone jest Studium Techniczno – Ekonomiczno - Środowiskowe. Jednym z rezultatów Studium będzie wybór wariantu inwestorskiego - zapowiedział wiceminister infrastruktury Maciej Lasek.
"Należy zaznaczyć, że projekt budowy przedmiotowego odcinka linii kolejowej nie został wykluczony z przygotowań" - dodał rządowy pełnomocnik ds. CPK, zaznaczając:
Nie można również obecnie potwierdzić, że będzie realizowany w przebiegu i w zakresie, w jakim był pierwotnie zakładany. Podstawą podejmowania decyzji dotyczących kierunków rozwoju infrastruktury kolejowej oraz kolejnych priorytetów inwestycyjnych, będą bowiem aktualnie rozpoczynane kompleksowe analizy całej sieci. Obejmą one zarówno dotychczas planowane odcinki, jak i nowo proponowane korytarze linii kolejowych.
W ocenie Macieja Laska, analizy dotyczyć będą całego kraju.
Ostrołęka występuje do premiera Tuska i ministrów. Niedowierzanie i niepokój
Rada miasta Ostrołęki przyjęła stanowisko w sprawie rządowych planów rezygnacji z realizacji połączenia kolejowego, tak zwanej szprychy kolejowej łączącej Giżycko-Orzysz-Pisz-…
- Ewaluacja obejmie m.in.: spodziewaną liczbę pasażerów i pociągów na poszczególnych odcinkach, ich położenie na ciągach europejskich, adekwatność parametrów technicznych, stopień zaawansowania projektów, dostępność i realność ewentualnych alternatywnych rozwiązań oraz efektywne wykorzystanie wcześniejszych inwestycji. Brane będą pod uwagę priorytety rozwoju całej polskiej sieci kolejowej, takie jak zakładane czasy przejazdu pomiędzy największymi ośrodkami i obsługa ośrodków regionalnych w sposób odpowiedni do spodziewanego zapotrzebowania na przewozy. Prace prowadzone będą we współpracy z PKP PLK S.A., przy udziale interesariuszy branżowych i samorządowych, a uzyskanie wyników planowane jest w IV kwartale 2025 r. Celem jest opracowanie stabilnego, długoterminowego planu rozwoju sieci kolejowej, na który złożą się inwestycje o racjonalnej skali - podkreślił wiceminister.