Poszukując finansowego wsparcia w ramach „Tarczy Antykryzysowej” nie trudno wpaść w pułapkę zastawioną przez oszustów, którzy w okresie pandemii koronawirusa dostrzegają swoją szansę w wyłudzeniu pieniędzy z rachunków przedsiębiorców. Przestępcy wymyślają w tym celu coraz to nowsze scenariusze oszustw, często oparte na strachu przed skutkami koronawirusa.
Wiadomo, że oszuści dzwonią, głównie do osób prowadzących działalność gospodarczą, proponując pomoc w złożeniu wniosku i uzyskaniu subwencji finansowych w ramach rządowego wsparcia dla firm, tzw „Tarczy Antykryzysowej”. W trakcie rozmowy przestępcy starają się namówić rozmówców do skorzystania z ich usług w zakresie złożenia wniosku o wsparcie finansowe, który można złożyć za pośrednictwem bankowości elektronicznej. Wmawiają przy tym przedsiębiorcy, że jest to proces bardzo skomplikowany i czasochłonny, sugerując, że bez eksperckiego wsparcia sobie nie poradzi – używają przy tym wysublimowanych metod socjotechnicznych.
Podczas połączenia przestępcy proszą o podanie:
- danych osobowych;
- loginów i haseł do bankowości internetowej;
- treści SMS - kodów.
Pozyskanie takich danych pozwala przestępcom na wyprowadzanie środków z rachunków bankowych przedsiębiorcy, zarówno tych zdeponowanych już na nim, jak i tych, które wpłyną w ramach pomocy publicznej.
W związku z powyższym, w przypadku otrzymania oferty pomocy przy złożenia wniosku w ramach Programu Tarczy Finansowej PFR Komenda Główna Policji oraz FinCERT.pl – Bankowe Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP zaleca:
- niepodawanie loginu i hasła do bankowości internetowej, które powinien znać tylko jego właściciel;
- niepodawanie innych informacji wrażliwych np. danych osobowych, a w szczególności adresu skrzynki poczty elektronicznej;
- upewnienie się, że osoba dzwoniąca do przedsiębiorcy, jest faktycznie tą, za którą się podaje;
- nieotwieranie wiadomości poczty elektronicznej i załączonych do niej dokumentów lub linków, które pochodzą od osoby dzwoniącej lub innych podmiotów oferujących pomoc w założeniu wniosku w ramach Programu Tarczy Finansowej PFR – to działanie może mieć na celu zainfekowanie sprzętu, którym posługuje się w przedsiębiorca;
- jeżeli osoba dzwoniąca podaje się za funkcjonariusza Policji i twierdzi, że środki w Banku są w niebezpieczeństwie – nie należy wierzyć, zaleca się zerwanie połączenia i wykonanie samodzielnego połączenia na infolinię Banku;
- nieinstalowanie dodatkowego oprogramowania, na urządzeniach z których następuje logowanie do bankowości internetowej.
Przestępcy wykorzystują trudny czas, jakim jest pandemia, wymyślając coraz to nowe scenariusze oszustw, często oparte na strachu przed skutkami koronawirusa.
Należy zachować zdrowy rozsądek i dużo ostrożności w kontakcie telefonicznym. Nie ulegajmy presji, nie dajmy skusić się pozornie atrakcyjnymi ofertom, nie działajmy pod wpływem chwili.
Zawsze klienci banków w sytuacjach nietypowych mają prawo skontaktować się ze swoim bankiem, a w przypadku gdy podejrzewają, że dochodzi do popełnienia przestępstwa, mają prawo zgłosić to na policji.
Chcesz skorzystać z „Tarczy Antykryzysowej”? Uważaj na oszustów!
Wasze opinie
Zastanów się, zanim dodasz komentarz
Zobacz również
SPĘDŹ WEEKEND NA MAZOWSZU
Od 15 lat patronuje ostrołęckiej „piątce”. Dziś ważna rocznica związana z Zofią Niedziałkowską [ZDJĘCIA]
Nowy raport sanepidu o epidemii koronawirusa. Poznaj sytuację w Ostrołęce i powiecie
Ufundowali posiłki dla medyków i służb walczących z pandemią koronawirusa
MZ: żadnego zgonu w ciągu ostatniej doby z powodu koronawirusa
Wiceprezydent Ostrołęki prezentuje kulinarny talent. "Zrobiłem śniadanko"
Chcesz przejść przez jezdnię – naciśnij!
Kalendarz imprez
Pn | Wt | Śr | Cz | Pt | So | Nd |
28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 | 3 |
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 1 |