W przypadku gdy przerwa w dostawie energii przekroczy dopuszczalny czas jej trwania, odbiorcy przysługuje prawo otrzymania bonifikaty. Jak uzyskać bonifikatę i komu się ona należy?
Klienci posiadający umowę o świadczenie usług dystrybucji energii elektrycznej mogą złożyć wnioski osobiście w siedzibie Rejonu Energetycznego, listownie lub elektronicznie za pomocą formularza kontaktowego (w treści wiadomości należy wybrać temat „inne”) umieszczonego na stronie internetowej PGE.
W przypadku korespondencji elektronicznej należy dołączyć podpisany i zeskanowany wniosek o bonifikatę:
POBIERZ WNIOSEK O UDZIELENIE BONIFIKATY (60,56 KB)
Klienci, którzy zawarli umowę kompleksową mogą złożyć wniosek o bonifikatę za pośrednictwem swojego sprzedawcy energii elektrycznej.
Kiedy przysługuje bonifikata?
W § 40 ust. 1 rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 4 maja 2007 r. w sprawie szczegółowych warunków funkcjonowania systemu elektroenergetycznego, określającym standardy jakościowe obsługi odbiorców, ustalone zostały dwa rodzaje przerw w dostarczaniu energii elektrycznej:
- planowane – wynikające z programu prac eksploatacyjnych sieci elektroenergetycznej (czas trwania przerwy liczony jest od momentu otwarcia wyłącznika do czasu wznowienia dostarczania energii elektrycznej),
- nieplanowane – spowodowane wystąpieniem awarii w sieci elektroenergetycznej (czas trwania przerwy liczony jest od momentu uzyskania przez przedsiębiorstwo energetyczne zajmujące się przesyłaniem lub dystrybucją energii elektrycznej informacji o jej wystąpieniu do czasu wznowienia dostarczania energii elektrycznej).
Dla podmiotów zaliczanych do grup przyłączeniowych I-III i VI dopuszczalny czas trwania jednorazowej przerwy planowanej i nieplanowanej w dostarczaniu energii elektrycznej oraz dopuszczalny łączny czas trwania w ciągu roku kalendarzowego wyłączeń planowanych i nieplanowanych określa umowa o świadczenie usług przesyłania lub dystrybucji albo umowa kompleksowa (§ 40 ust. 4).
Natomiast dla podmiotów zaliczonych do grup przyłączeniowych IV i V (w szczególności odbiorców w gospodarstwach domowych) dopuszczalny czas trwania:
1) jednorazowej przerwy w dostarczaniu energii elektrycznej nie może przekroczyć w przypadku:
- przerwy planowanej – 16 godzin,
- przerwy nieplanowanej – 24 godzin;
2) przerw w ciągu roku stanowiący sumę czasów trwania przerw jednorazowych długich (trwających nie krócej niż 3 minuty i nie dłużej niż 12 godzin - § 40 ust. 2 pkt 3) i bardzo długich (trwających nie krócej niż 12 godzin i nie dłużej niż 24 godziny - § 40 ust. 2 pkt 4) nie może przekroczyć w przypadku:
- przerw planowanych – 35 godzin,
- przerw nieplanowanych – 48 godzin.
Kwestie bonifikat z tytułu przerw w dostawie energii elektrycznej reguluje § 37 ust. 2 rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 2 lipca 2007 r. w sprawie szczegółowych zasad kształtowania i kalkulacji taryf oraz rozliczeń w obrocie energią elektryczną (Dz. U. Nr 128, poz. 895, z późn. zm.), z którego wynika, że za każdą niedostarczoną jednostkę energii elektrycznej odbiorcy przysługuje bonifikata w wysokości pięciokrotności ceny energii elektrycznej za okres, w którym wystąpiła przerwa
- czytamy na stronie Urzędu Regulacji Energetyki.