Profil zaufany to narzędzie, które ułatwia przedsiębiorcom załatwianie spraw urzędowych online. Dzięki niemu można szybko i bezpiecznie logować się do systemów administracji publicznej oraz cyfrowo podpisywać dokumenty. To oszczędność czasu i gwarancja bezpieczeństwa. Jak założyć i wykorzystać go w codziennej działalności gospodarczej?
Czy można założyć profil zaufany dla firmy?
Obecne przepisy nie przewidują zakładania profilu zaufanego dla firmy. Ten osobisty identyfikator jest przypisany wyłącznie do osób fizycznych. Z jego założenia jednak nie warto rezygnować. Elektroniczne poświadczenie tożsamości przydaje się zarówno w trakcie dopełniania prywatnych, jak i firmowych formalności.
Osoby reprezentujące przedsiębiorstwo, takie jak właściciele jednoosobowych działalności gospodarczych, członkowie zarządu spółek czy upoważnieni pracownicy, mogą wykorzystać swój osobisty profil zaufany do załatwiania spraw firmowych online. Dzięki temu możliwe jest m.in. podpisywanie dokumentów elektronicznych czy komunikacja z administracją publiczną w imieniu firmy.
Co może załatwić przedsiębiorca przy pomocy swojego profilu zaufanego?
Przy pomocy profilu zaufanego przedsiębiorca może załatwić wiele spraw związanych z prowadzeniem firmy. Dzięki temu można zrezygnować z wizyt w urzędach, a tym samym zaoszczędzić czas. Warto znać przynajmniej kilka najważniejszych zastosowań tego cyfrowego identyfikatora tożsamości.
Za pomocą tego narzędzia można składać dokumenty do ZUS-u, takie jak wnioski o ubezpieczenie pracowników, czy deklaracje podatkowe do Urzędu Skarbowego, w tym VAT, PIT i CIT. Profil zaufany umożliwia także przesyłanie wniosków do KRS, co jest szczególnie przydatne dla spółek. Identyfikator ułatwia ponadto rejestrację działalności gospodarczej poprzez CEIDG oraz zawieszanie działalności.
Profil zaufany pozwala na podpisywanie dokumentów elektronicznych, w tym umów czy pełnomocnictw, co przyspiesza procesy formalne. Umożliwia również dostęp do systemów administracyjnych, takich jak ePUAP czy PUE ZUS, a także do CEIDG. Dzięki niemu przedsiębiorca może łatwo pobierać zaświadczenia o niezaleganiu z podatkami lub składkami ZUS oraz sprawdzać dane swojej firmy w rejestrach.
Do tego cyfrowy identyfikator tożsamości wspiera komunikację z administracją publiczną. Profil zaufany upraszcza procesy składanie skarg, odwołań i zapytań w formie elektronicznej, a także na odpowiadanie na wezwania urzędowe. To narzędzie automatyzuje i usprawnia zatem wiele procesów, zwiększając efektywność i ograniczając biurokrację w codziennym prowadzeniu firmy.
Jak założyć Konto przedsiębiorcy przy pomocy profilu zaufanego?
Konto przedsiębiorcy to wygodne narzędzie, które ułatwia załatwianie spraw biznesowych online. Co najważniejsze, można je założyć tylko za pomocą profilu zaufanego. Proces rozpoczyna się od przejścia na stronę biznes.gov.pl, gdzie dostępna jest opcja logowania lub zakładania konta.
W trakcie rejestracji należy wybrać logowanie profilem zaufanym. Następnie system przekierowuje na odpowiednią stronę internetową. Na niej wprowadza się dane logowania. Może to być logowanie za pomocą bankowego profilu zaufanego lub konta założonego w urzędzie.
Po zalogowaniu system automatycznie pobiera dane użytkownika. Następnie trzeba sprawdzić ich poprawność, zaakceptować regulamin i wyrazić wymagane zgody. Po zatwierdzeniu danych Konto przedsiębiorcy zostaje utworzone. Od teraz właściciel działalności gospodarczej ma już możliwość składania wniosków, uzyskiwania zaświadczeń i komunikowania się z urzędami przez internet.
Jak założyć profil zaufany i używać go w prowadzeniu działalności gospodarczej?
Profil zaufany ma już miliony osób. Warto do nich dołączyć. Co ważne, konto można założyć na kilka sposobów, które różnią się sposobem weryfikacji tożsamości. Dzięki temu każdy obywatel może wybrać metodę najlepiej dopasowaną do swoich potrzeb.
Założenie profilu zaufanego przez bankowość internetową
Ten sposób jest najszybszy, a co za tym idzie, najpopularniejszy. Większość dużych banków w Polsce oferuje możliwość założenia profilu zaufanego bezpośrednio przez swoje internetowe serwisy transakcyjne. Weryfikacja tożsamości następuje na podstawie danych zgromadzonych przez bank. W tym celu wystarczy odwiedzić stronę pz.gov.pl i wybrać opcję Załóż profil zaufany i potwierdź online.
Na wyświetlonej liście banków oferujących możliwość założenia profilu zaufanego trzeba znaleźć ten, w którym korzysta się z bankowości elektronicznej i gdzie tożsamość została wcześniej potwierdzona, np. podczas podpisywania umowy o konto osobiste lub firmowe. Następnie należy kliknąć jego ikonę, co spowoduje przekierowanie na stronę logowania do serwisu transakcyjnego banku.
Po przekierowaniu należy zalogować się do swojego konta bankowego, używając standardowych danych logowania. Kolejny krok to weryfikacja danych osobowych
Ważne jest, aby sprawdzić ich aktualność i poprawność. Później należy potwierdzić wszystkie wymagane przez bank zgody i oświadczenia dotyczące przekazania danych do systemu profil zaufany i autoryzować założenie profilu zaufanego.
Rejestracja profilu zaufanego przez formularz online
Metoda zakładania profilu zaufanego za pomocą formularza online jest przeznaczona dla osób korzystających z usług banków, które nie znajdują się na liście obsługujących tę funkcję.
Proces wymaga odwiedzenia strony pz.gov.pl i wybrania opcji załóż profil zaufany i potwierdź w punkcie potwierdzającym. Po jej wybraniu pojawia się formularz rejestracyjny, w którym należy uzupełnić dane i wybrać sposób potwierdzenia tożsamości – w urzędzie albo w trakcie rozmowy wideo z urzędnikiem.
Utworzenie profilu zaufanego przy pomocy e-Dowodu
Ostatnia metoda jest przeznaczona wyłącznie dla posiadaczy dowodów osobistych z warstwą elektroniczną, czyli wydanych po 4 marca 2019 roku. Profil zaufany można założyć w aplikacji eDo App lub poprzez podłączenie do komputera smartfona z czytnikiem NFC.
Artykuł sponsorowany.