Serial "1670" jest obecnie prawdziwym hitem Netflixa. Polacy pokochali satyryczną komedię, której akcja toczy się w 1670 roku we wsi Adamczycha. Taka wieś rzeczywiście istnieje - mieści się w gminie Baranowo, w powiecie ostrołęckim.
„1670” to polski serial komediowy, satyryczny. Został wydany w serwisie Netflix 13 grudnia 2023 roku. Akcja serialu toczy się w drugiej połowie XVII wieku, w Polsce. Głównym bohaterem jest Jan Paweł Adamczewski, szlachcic z niewielkiej wsi Adamczycha.
Oczywiście współcześnie taką wieś możemy spotkać na mapie! Mieści się ona niedaleko Ostrołęki, w gminie Baranowo. Adamczychę, według Narodowego Spisu Powszechnego Ludności i Mieszkań z 2021 roku, zamieszkuje 49 osób, z czego 46,9% mieszkańców stanowią kobiety, a 53,1% ludności to mężczyźni.
Jak to się stało, że tak mała wieś z powiatu ostrołęckiego stała się kluczowym elementem jednego z najpopularniejszych obecnie polskich seriali? W rozmowie z historia.org.pl Kordian Kądziela, jeden z reżyserów "1670", powiedział, że scenarzysta serialu "jeździł palcem po mapie i ta nazwa wpadła mu w oko". - Nie ma żadnego ukrytego znaczenia ani tajemnicy związanej z tym wyborem - dodał. Oczywiście zdjęcia do serialu nie były kręcone w tej miejscowości w gminie Baranowo, lecz nazwa wpada w ucho i na pewno zostanie zapamiętana.
Na uwagę, że mieszkańcy Adamczychy będą mieli swoje 5 minut, reżyser odparł: - Tak teraz będą pielgrzymki do Adamczychy.
No, to pojechaliśmy
Wyprawa do Adamczychy z Ostrołęki nie jest daleka, więc wyruszamy. Docieramy na miejsce - znak oznajmia nam, że jesteśmy w Adamczysze, w terenie zabudowanym, zwalniamy więc i się rozglądamy. Wieś wygląda standardowo - domy po jednej i drugiej stronie ciągną się przez krótką chwilę, po czym... koniec asfaltu. Ot, cała Adamczycha.
Spotykamy nawet jednego z mieszkańców, który kompletnie nie ma pojęcia, że jego wieś jest obecnie tak popularna. Netflix? "Daj pan spokój".
"1670" to obecnie numer jeden w rankingu oglądalności seriali Netfliksa. Kto wie, może to jakaś wskazówka dla gminy Baranowo, by wykorzystała ten potencjał marketingowy?