10 najlepszych tegorocznych stypendystów odebrało dziś umowy stypendialne, natomiast 15 najzdolniejszych ubiegłorocznych stypendystów otrzymało wyróżnienia oraz listy gratulacyjne. Nagrodzeni zostali także ich nauczyciele-opiekunowie. Była to także doskonała okazja do zaprezentowania ich osiągnięć.
Wielu uczniów na Mazowszu, mimo iż osiąga sukcesy w nauce, nie ma wystarczających środków, aby w pełni rozwijać swoje zainteresowania. Taką szansę daje im stypendium unijne dla najzdolniejszych uczniów.
W tym roku o stypendia ubiegało się 542 uczniów, otrzyma je natomiast 500 najzdolniejszych z nich. Z ubieganiem się o stypendia najlepiej poradzili sobie uczniowie z subregionu radomskiego – stypendia będzie pobierało tam aż 127 uczniów. Na drugim miejscu znalazła się młodzież z subregionu siedleckiego – w sumie 92 uczniów.
W subregionie ostrołęckim stypendia będzie pobierało 89 uczniów, w warszawskim i okołowarszawskim – 88, ciechanowskim – 70 , natomiast płockim – 34. Stypendia otrzyma w sumie 262 gimnazjalistów i 238 uczniów szkół ponadgimnazjalnych.
Stypendia zostały przyznane na okres 12 miesięcy, czyli od 1 września br. do 31 sierpnia 2011 r. Łączna kwota stypendium to 4 560 zł, czyli 380 zł miesięcznie. Uczniowie będą mogli przeznaczyć je m.in. na zakup pomocy naukowych, sprzętu komputerowego czy opłacenie kursów języków obcych.
Każdy uczeń będzie rozwijać swoje zainteresowania i umiejętności pod kierunkiem nauczyciela-opiekuna. Nauczyciel pomoże uczniowi dobrze wykorzystać stypendium. Będzie również na bieżąco monitorować jego osiągnięcia edukacyjne. Każdy z nauczycieli otrzyma wynagrodzenie za pracę z uczniem. Wyniesie ono 700 zł brutto.
Podczas spotkania 15 najlepszych uczniów z ubiegłorocznej edycji programu stypendialnego odebrało listy gratulacyjne. Nagrodzeni zostali także ich nauczyciele-opiekunowie. Była to także doskonała okazja do zaprezentowania osiągnięć uczniów. W ubiegłym roku, dzięki stypendiom uczniowie mogli pogłębiać swoją wiedzę i realizować wiele ciekawych projektów. Brali udział i zajmowali wysokie miejsca w olimpiadach m.in. fizycznej, historycznej, literatury i języka polskiego, konkursach wiedzowych – Archimedes, Mazowieckie Talenty, Regionalny Konkurs Ortograficzny, a także warsztatach i seminariach naukowych.
Podczas konferencji swoje osiągnięcia mieli możliwość zaprezentować:
uczeń liceum z regionu ciechanowskiego, finalista Olimpiady Fizycznej;
uczennica gimnazjum z regionu ciechanowskiego, która przygotowała prezentację własnej gminy w języku angielskim i zajęła I miejsce w konkursie historycznym;
uczeń liceum z regionu ostrołęckiego, finalista Olimpiady Historycznej, który prowadził badania nad Powstaniem Listopadowym i publikuje swoje prace na portalu internetowym historia.org.pl;
uczennica gimnazjum z regionu ostrołęckiego, która realizowała projekt badawczy pt. „Fenologia lasu”;
uczennica z regionu ostrołęckiego, laureatka konkursu „Rzeźbiarze powierzchni ziemi”, przygotowała wykłady oraz projekty – „Fenologia rodzin pająków”, badanie czystości wody metodą wskaźników biologicznych, „Bocian biały – zachowanie par lęgowych”;
uczeń z regionu płockiego, który realizował projekt dotyczący historii regionu w okresie II wojny światowej;
uczennica z regionu płockiego, która prowadziła badania i doświadczenia przyrodnicze m.in. obserwacje ptaków synatripijnych, założyła hodowlę ryb akwariowych, prowadziła badania pod mikroskopem;
uczennica z regionu radomskiego, która brała udział w konkursach ornitologicznych, prowadziła prace badawcze nad inwentaryzacją bociana białego na terenie powiatu zwoleńskiego, prowadziła badania na temat awifauny miasta Zwoleń. Wyniki jej badań zostały opublikowane w prasie regionalne i specjalistycznej;
uczennica z regionu radomskiego, uczestniczka Olimpiady Literatury i Języka Polskiego oraz Regionalnego Konkursu Ortograficznego, prowadziła projekt badawczy „Zapożyczenia językowe. Anglicyzmy we współczesnym języku polskim”;
uczeń z regionu radomskiego, który interesuje się matematyką, stworzył poradnik dla uczniów „Procenty zastosowanie w zadaniach praktycznych”. Prowadzi także blog internetowy „Matma według Szwenia”. Oprócz tego opracował i przeprowadził ankietę w szkole na temat wpływu metod aktywizujących na procesy uczenia się;
uczeń z regionu siedleckiego, dwukrotny stypendysta, rozwijał swoje zainteresowania z zakresu astrofizyki – brał udział w zajęciach z programowania w języku C++ oraz badał termiczną rozszerzalność powietrza w warunkach normalnych w pracowni chemicznej Akademii Podlaskiej;
uczennica z regionu siedleckiego, która interesuje się matematyką i ekonomią, brała udział w projekcie szkolnym Archimedes oraz Mazowiekcie Talenty, zajęła IV miejsce w Europie w konkursie ekonomicznym VBC;
troje uczniów z Warszawy zaprezentowało swoje projekty – „Matematyka w architekturze”, „Carving – rzeźbienia owoców i warzyw, „Magia liczb”.
Stypendia unijne dla uczniów to jedne z bardziej oczekiwanych działań w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Pomoc skierowana jest do młodzieży uzdolnionej, pochodzącej z niezamożnych rodzin. W tym roku szkolnym na stypendia zarezerwowano ok. 2,1 mln zł. Alokacja środków finansowych na realizację projektu stypendialnego w latach 2007–2013 w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki wynosi 15 mln zł.
Projekt realizowany jest przez Departament Edukacji Publicznej i Sportu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego w Warszawie w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007 – 2013 - Priorytetu IX – Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionie, Działania 9.1 Wyrównywanie szans edukacyjnych i zapewnienie wysokiej jakości usług edukacyjnych świadczonych w systemie oświaty, Poddziałania 9.1.3. Pomoc stypendialna dla uczniów szczególnie uzdolnionych.
89. uczniów z subregionu ostrołęckiego otrzymało stypendia
Kalendarz imprez
Pn | Wt | Śr | Cz | Pt | So | Nd |
28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 | 3 |
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 1 |