Od początku roku na terenie garnizonu mazowieckiego odnotowano 1451 oszustw internetowych, w których poszkodowani utracili ponad 5 milionów zł, a także 97 przypadków oszustw na tzw. wnuczka/policjanta, gdzie straty wyniosły ponad 2,5 miliona zł.
Warto przypomnieć, że w metodzie na wnuczka przestępcy kontaktują się telefonicznie i podają za osobę bliską (wnuczka, siostrzeńca, innego krewnego), funkcjonariusza Policji lub innego urzędnika państwowego itp. Następnie proszą o przekazanie określonej kwoty pieniężnej pod pozorem trudnej sytuacji, w jakiej znaleźli się oni sami lub ich bliscy. Informują, że udostępnione środki finansowe odbierze kolega bądź inna wskazana osoba. Ofiara, nie podejrzewając niczego złego, kierując się troską o osobę najbliższą przekazuje pieniądze przestępcom.
To tylko jeden z mnogich scenariuszy sposobów oszukiwania i podstępnego działania przestępców. Szczególnie teraz w okresie pandemii rozpoznano nowe techniki manipulacyjne mające na celu wyłudzenie środków finansowych czy danych osobowych, szczególnie dotyczących logowania, haseł czy jednorazowych kodów dostępu.
UWAŻAJ NA:
- Oferty sprzedażowe fałszywych ampułek szczepionki na COVID-19.
- Sms-y, telefony, lub e-maile z prośbą o dopłatę niewielkiej kwoty w celu dezynfekcji przesyłki, poprzez specjalny link do dokonania płatności.
- Oferty na dezynfekcję mieszkania, gdzie złodzieje przebrani w kombinezony okradają mieszkania po opuszczeniu ich przez lokatorów.
- Specjalne i drogie maseczki z cząsteczkami nano-srebra, fałszywe leki i produkty lecznicze.
- Oszustwo na chorego wnuczka, w której oszust dzwoni z prośbą o opłacenie jego testów na koronawirusa lub całego leczenia.
- Sms-y informujące o niedopłacie za prąd i gaz zawierające link do dokonania przelewu – co może być próbą wyłudzenia.
- Telefoniczne zaproszenia na prezentacje sprzedażowe, gdzie wabikiem jest kusząca oferta otrzymania prezentu. Pamiętaj: nic nie ma za darmo!
- Fałszywe e-maile, które informują o wezwaniu na Policję, w których załączony plik zawiera złośliwe oprogramowanie.
- Prośby konsultantów bankowych o ściągnięcie aplikacji i podanie poufnych danych w celu zalogowania się na Twoim koncie.
- Fałszywe usługi ubezpieczeniowe.
- Oszustów podszywających się pod organizatorów wycieczek, występów, koncertów i oferujących pomoc w odzyskaniu pieniędzy z powodu odwołania lub zmiany terminu.
- Fałszywe zbiórki na szczytne cele.
- Wiadomości za pośrednictwem aplikacji – komunikatorów wykorzystujących numery telefonów – z zapytaniem: „czy oferta aktualna” i propozycją zapłaty za towar poprzez usługę „Przesyłka” oraz załączonym linkiem do odbioru płatności.
- SMS wysyłany z trybu alarmowego SOS w smartfonie z linkiem do podejrzanej strony internetowej.
- SMS od firmy kurierskiej o konieczności dopłaty niewielkiej kwoty i link do strony bankowości elektronicznej. Po wpisaniu danych wrażliwych, oszust otrzymuje dostęp do konta.
- Fałszywe powiadomienia z mediów społecznościowych, dotyczące nowych znajomości, komentarzy czy polubień.
- Fałszywe inwestycje w internecie.
- Prośby o opłaty manipulacyjne w zamian za otrzymanie należnych świadczeń pieniężnych.
- Na sprzedawców perfum, gdzie podczas wąchania zapachów można stracić przytomność.
- SMS z informacją o pilnym kontakcie z Sanepidem przez wskazany numer, gdzie połączenie może kosztować aż 35 zł za 1 minutę.
- Na usługę „Zdalny pulpit”, gdzie słyszymy namowy o zainstalowanie programu do zdalnej obsługi komputera lub/i udostępnienie danych do bankowości elektronicznej.
- Na fałszywych rachmistrzów – zapoznaj się z zasadami Spisu powszechnego na stronie www.spis.gov.pl, by nie dać się nabrać.
MAZOWIECKA POLICJA PRZYPOMINA JAK NIE STAĆ SIĘ OFIARĄ OSZUSTWA:
1. Zachowaj zdrowy rozsądek i ostrożność – jeśli dzwoni do nas osoba, która podaje się za członka rodziny i prosi o pieniądze nie podejmuj żadnych pochopnych decyzji.
2. Jeśli chodzi o członka rodziny, zadzwoń do niego i dowiedz się, czy faktycznie potrzebuje twojej pomocy. Opowiedz osobie bliskiej o zaistniałym zdarzeniu.
3. Nigdy nie udzielaj przez telefon informacji, jaką ilość pieniędzy posiadasz w domu, bądź na koncie bankowym.
4. Nigdy na czyjeś zlecenie nie przekazuj pieniędzy, nie podpisuj dokumentów, nie zakładaj kont w banku, nie zaciągaj kredytów i nie ujawniaj swoich danych osobowych, numerów PIN, haseł.
5. Nie ulegaj presji jaką wywiera telefoniczny rozmówca.
6. Nie otwieraj podejrzanych wiadomości i linków!
Poinformuj Policję!
Każdą próbę wyłudzenia pieniędzy można zgłaszać w dowolnej jednostce lub dzwoniąc pod numer alarmowy 112.