eOstroleka.pl
Ostrołęka, O TYM SIĘ MÓWI

Z Ostrołęki do Łomży już nie drogą krajową! Jaki los czeka trasę 61?

REKLAMA
zdjecie 8359
zdjecie 8359
By Patryk Korzeniecki, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=7685600By Patryk Korzeniecki, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=7685600
REKLAMA

Do Ministerstwa Infrastruktury wpłynęła petycja z wnioskiem o podjęcie działań zmierzających do utrzymania aktualnej kategorii drogi krajowej nr 61 na odcinku Ostrołęka - Łomża. Ministerstwo nie pozostawia jednak wątpliwości: z Ostrołęki do Łomży w przyszłości nie będzie "krajówki", a droga wojewódzka.

Wiceminister infrastruktury Rafał Weber na przełomie maja i czerwca br. mówił, że w tym roku oddane zostaną dwa z trzech brakujących jeszcze odcinków S61, a ostatni ma być czynny do połowy przyszłego roku.

Wnioskodawcy petycji, jaka wpłynęła do resortu infrastruktury, wskazali, że w jednym z pism z 2018 r. ministra infrastruktury do departamentu finansowego GDDKiA napisano, że w związku z budową drogi ekspresowej S61 i prognozowanym terminem jej oddania do ruchu "droga krajowa nr 61 na odcinku od Ostrołęki przestanie być drogą krajową". Autorzy petycji podkreślili, że DK61 na odcinku Ostrołęka - Łomża "należy do najważniejszych szlaków komunikacyjnych i transportowych Ostrołęki".

- Dobowe średnie natężenie ruchu do lokalnych firm wynosi 4 -5 tys. pojazdów ciężarowych. W subregionie ostrołęckim jest zarejestrowanych około 130 tysięcy pojazdów, w tym 28 tysięcy ciężarowych. Droga krajowa nr 61 stanowi główną oś układu komunikacyjnego miasta. Jako uzupełnienie S61 regionalnie przenosi ruch tranzytowy krajowy oraz międzynarodowy na Litwę, Łotwę i Estonię - wskazano.

W petycji czytamy:

Oddanie do użytkowania węzła „Łomża Zachód" na drodze S61 spowoduje znaczny wzrost natężenia ruchu na całym odcinku drogi (tzw. ruch wymuszony). Droga krajowa 61 Ostrołęka - Łomża będzie głównym regionalnym łącznikiem międzynarodowego korytarza S61 z drogami krajowymi 53, 61. 60, 57 oraz pozostałymi drogami niższej kategorii. Ze względu na znaczną ilość dużych zakładów przemysłowych i przetwórczych (Stora Enso Poland, XellaYtong, Kreisel, AgranaFruit Polska, OSM Piątnica, PEKPOL, Melvit S. A., JBB itp.), rozbudowaną branżę transportową, obiekty infrastruktury krytycznej (Zespół Elektrowni Ostrołęka), jednostki wojskowe w Łomży, Przasnyszu i Ostrołęce(planowana), DK61 powinna być postrzegana również w kategoriach strategicznych. Należy mieć na uwadze, że miasto Ostrołęka zostało zmarginalizowane komunikacyjnie i transportowo przy wyborze wariantu drogi ekspresowej Via-Baltica. Mimo starań władz samorządowych, docelowy przebieg S61 wyznaczono w okolicach Łomży

W podsumowaniu petycji autorzy napisali, że mają nadzieję na pozytywne rozpatrzenie petycji mając na uwadze "niekorzystną dostępność komunikacyjną regionu ostrołęckiego". - Utrzymanie aktualnej kategorii dla odcinka drogi krajowej nr 61 Ostrołęka - Łomża daje możliwość utrzymania jej wysokich parametrów technicznych a w perspektywie czasu stwarza realną możliwość jej rozbudowy o elementy poprawiające bezpieczeństwo i czas podróży.

Na petycję odpowiedział Jarosław Waszkiewicz, dyrektor Departamentu Dróg Publicznych w Ministerstwie Infrastruktury. Wskazał on, że droga ekspresowa S61 na odcinku Łomża-Ostrów Mazowiecka z chwilą oddania do użytkowania zostanie zaliczona do kategorii dróg krajowych, a pozbawiony tej kategorii zostanie odcinek DK 61 od Łomży do Ostrołęki.

- Podstawową cechą kształtowania sieci dróg krajowych jest zapewnienie właściwych połączeń jest zapewnienie właściwych połączeń międzyregionalnych w skali kraju. Natomiast dostępność komunikacyjna wewnątrz regionów, powinna być zapewniona poprzez sieć dróg wojewódzkich połączonych funkcjonalnie z ponadregionalną siecią dróg krajowych oraz dróg powiatowych i gminnych - przypomniał.

Waszkiewicz dodał, że funkcję dróg krajowych w tym rejonie kraju spełniają realizowana ekspresówka S61 oraz drogi krajowe S8, 53, 60, 63 i 64. "Przedstawiony układ dróg krajowych umożliwi zatem przejęcie ruchu tranzytowego w relacjach zachód-wschód oraz północ-południe. Biorąc powyższe pod uwagę, należy zaznaczyć, że docelowo ruch tranzytowy o znaczeniu międzynarodowym zostanie zapewniony przez ww. układ dróg krajowych" - dodał.

- Resort infrastruktury nie znajduje uzasadnienia dla pozostawienia w sieci dróg krajowych drogi krajowej nr 61 na odcinku Ostrołęka - Łomża - czytamy w konkluzji.

Wasze opinie

STOP HEJT. Twoje zdanie jest ważne, ale nie może ranić innych.
Zastanów się, zanim dodasz komentarz
Brak możliwości komentowania artykułu po trzech dniach od daty publikacji.
Komentarze po 7 dniach są czyszczone.
Kalendarz imprez
kwiecień 2024
PnWtŚrCzPtSoNd
dk1 dk2 dk3 dk4 dk5 dk6 dk7
dk8 dk9 dk10 dk11 dk12 dk13 dk14
dk15 dk16 dk17 dk18 dk19 dk20 dk21
dk22 dk23 dk24 dk25 dk26 dk27 dk28
dk29 dk30  1  2  3  4  5
×