eOstroleka.pl
Polska,

Jak wykreślić hipotekę z księgi wieczystej?

REKLAMA
zdjecie 5983
zdjecie 5983
REKLAMA
zdjecie 5983

Wpisy dotyczące hipoteki nie znikają automatycznie po spłacie należności.

Informacje w księgach wieczystych – urzędowych rejestrach, odzwierciedlających rzeczywisty stan prawny nieruchomości (mieszkań, domów, gruntów czy spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu) – znajdują się w czterech działach. To właśnie czwarty, czyli ostatni z nich, dotyczy kwestii hipotek. Sprawdzimy w nim, czy na wybranej przez nas nieruchomości została ustanowiona hipoteka. Jeżeli tak jest, dowiemy się też, na czyją rzecz powstała oraz jaka jest jej wysokość.


Obciążenia hipoteczne powstają zazwyczaj w związku z zaciągnięciem kredytu mieszkaniowego – hipotecznego. Co w sytuacji, gdy zostaje on spłacony?


Wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej


Oczyszczenie czwartego działu księgi wieczystej – po całkowitej spłacie zadłużenia – jest zadaniem dla właściciela nieruchomości. Nie dochodzi do niego automatycznie.


Podstawą dla starań o wykreślenie hipoteki z księgi jest uzyskanie zaświadczenia, w którym wierzyciel potwierdza spłatę należności. Oświadczenie powinno zawierać: dane dłużnika, numer księgi wieczystej dla nieruchomości, której dotyczy sprawa, informacje związane z hipoteką (jej tytuł i wysokość), potwierdzenie całkowitej zapłaty zobowiązań oraz zgodę na wykreślenie wszelkich wpisów związanych z hipoteką z księgi. Pamiętać trzeba o podpisach: dwóch w przypadku banku wystawiającego zaświadczenie (pochodzących od osób, które są uprawnione do reprezentowania podmiotu) lub ich notarialnym poświadczeniu (w odniesieniu do innych wierzycieli).


Następnie wypełnić należy wniosek dotyczący wykreślenia hipoteki z księgi. Wzór KW-WPIS dostępny jest w Sądach Rejonowych oraz na stronie internetowej Ministerstwa Sprawiedliwości. Rozpatrywane są tylko wnioski prawidłowo uzupełnione: warto skrupulatnie sprawdzić swój formularz, szczególnie pod kątem numeru odpowiedniej księgi wieczystej orz właściwej treści żądania. Nie można zapomnieć też o podpisach, złożonych przez wszystkich wnioskodawców.


Ingerencja w księgę wieczystą nie jest bezpłatna: opłata sądowa za wykreślenie jednej hipoteki to 100 zł. Można ją wnieść w kasie Sądu Rejonowego, otrzymując znaczki skarbowe (te przykleić należy na wniosku) lub przelewem na wskazane przez Sąd konto (wówczas zachować należy dowód płatności).


Do wniosku dołączyć należy załączniki. Pierwszym z nich jest wskazane wcześniej zaświadczenie o spłacie długu. Drugim – odpis z KRS dla banku, który potwierdzi uprawnienia do reprezentacji banku osób podpisanych pod wnioskiem. Trzecim – potwierdzenie dokonania przelewu z opłatą sądową. Oczywiście, odpis z KRS nie będzie potrzebny, jeżeli wierzycielem jest inny podmiot, a potwierdzenie przelewu, gdy wpłaty dokonano w sądowej kasie.


Ostatnim krokiem jest złożenie kompletnego wniosku w Sądzie Rejonowym – musi on być właściwy w odniesieniu do lokalizacji nieruchomości.


Artykuł powstał we współpracy z serwisem Ksiegiwieczyste.edu.pl.


Foto: Fotolia

REKLAMA

Wasze opinie

STOP HEJT. Twoje zdanie jest ważne, ale nie może ranić innych.
Zastanów się, zanim dodasz komentarz
Brak możliwości komentowania artykułu po trzech dniach od daty publikacji.
Komentarze po 7 dniach są czyszczone.
zdjecie 5983
zdjecie 5983
Kalendarz imprez
marzec 2024
PnWtŚrCzPtSoNd
 26  27  28  29 dk1 dk2 dk3
dk4 dk5 dk6 dk7 dk8 dk9 dk10
dk11 dk12 dk13 dk14 dk15 dk16 dk17
dk18 dk19 dk20 dk21 dk22 dk23 dk24
dk25 dk26 dk27 dk28 dk29  30  31
×